Skip to main content

Leidinggevende, haal meer uit je introverte medewerker!

Vorige week heb ik een opiniestuk geschreven voor de hogeschoolkrant van Windesheim, waar ik werk als docent. Het gaat over het onvermogen van leidinggevenden om het potentieel van hun introverte medewerkers te benutten. Ik ben heel benieuwd of jij je herkent in wat ik heb geschreven. Dit is de tekst:

Help introverte medewerkers hun zichtbaarheid te vergroten

Introverte mensen wordt vaak verweten dat zij te weinig zichtbaar zijn in de organisatie. Negen van de tien introverten die ik spreek, krijgen dit tijdens waarderingsgesprekken keer op keer te horen. Ook mij is bij Windesheim vaak verteld dat ik me meer moest profileren. Het is voor een introvert echter moeilijk om de toegevoegde waarde van zijn of haar kwaliteiten duidelijk te maken.

Ten eerste zijn veel van die eigenschappen in zichzelf niet zo zichtbaar. Denk aan het vermogen anderen de ruimte te geven en zich lange tijd achter elkaar te concentreren om verdieping en kennis te verwerven. Mooie eigenschappen, waar je veel profijt van kunt hebben in je werk. Je scoort er echter niet direct mee bij je leidinggevende. Ten tweede vinden introverte mensen het vaak lastig en onprettig om de aandacht op zich te vestigen. Ze denken dat ze dat op een extraverte manier moeten doen en dat lukt ze niet.

Natuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid om zijn of haar toegevoegde waarde voor de organisatie zichtbaar te maken. De manier waarop leidinggevenden doorgaans proberen introverte medewerkers te stimuleren dit te doen, is echter niet effectief. Het probleem is dat zij impliciet de boodschap meegeven dat introverten meer op hun extraverte collega’s moeten gaan lijken. Dat is zeer ondermijnend voor hun zelfvertrouwen.

Introverten heel goed in staat zijn om overtuigend duidelijk te maken waar hun kwaliteiten liggen. Zij kunnen zich prima profileren. Dat lukt ze echter alleen als ze de ruimte krijgen om dat te doen op een manier die past bij hun introverte aanleg. Pas dan zullen zij zelf doordrongen raken van de toegevoegde waarde van hun introverte kwaliteiten. Dat is vaak het probleem, want deze kwaliteiten sluiten niet altijd aan bij wat er in werksituaties van ze verwacht wordt. Het gevolg is dat ze denken dat ze vooral heel hard moeten zwoegen op hun zwakke punten. De dingen waar ze van nature in uitblinken, blijven onderbelicht en komen niet tot ontwikkeling.  Zo blijft een enorm potentieel aan talent onbenut.

Daarom is het belangrijk dat leidinggevenden stoppen met focussen op de zwakke kanten van hun introverte medewerkers. Onderzoek wijst uit dat mensen beter gaan presteren als organisaties in plaats daarvan focussen op het optimaliseren van talenten. Dit kunnen zij doen door sterke punten van werknemers te ontdekken en te waarderen en te zorgen dat zij deze sterke punten optimaal kunnen inzetten, bijvoorbeeld door hun taken hierop af te stemmen. Een sterke punten-benadering draagt bij aan een verhoogd welzijn, betere prestaties, meer innovatief gedrag en meer extrarol gedrag van medewerkers. Juist introverte medewerkers kunnen baat hebben bij deze benadering. Het zal ze helpen om in te zien hoe waardevol hun kwaliteiten zijn en te leren hoe ze deze effectief kunnen inzetten.

Kortom, beste leidinggevenden, heb oog voor diversiteit en stop met van je introverte medewerkers te verwachten dat ze extraverter worden. Ga liever het gesprek aan over hun talenten en hoe zij deze het beste kunnen inzetten. Het zal hun zichtbaarheid en hun bijdrage aan de organisatie enorm vergroten.

Dat was de tekst. Ik ben heel benieuwd of jij je er in herkent. Ik zou het daarom leuk vinden om van je te horen:

  • Of je het met mee eens bent en waarom wel of niet.
  • Wat je leidinggevende volgens jou zou moeten doen om je te helpen je zichtbaarheid te vergroten. Welke tips zou je hem of haar geven?

Als je wilt reageren, waardeer ik dat zeer!

 


 

 

 

introversie, introvert, introverte werknemers

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.