Gelukkig kun je niet worden, maar wel zijn

Geluk en innerlijke rust, wie verlangt er niet naar? Ik denk iedereen. En iedereen heeft het vermogen om het te vinden. Het probleem is dat twee misvattingen ons in de weg zitten.

  1. We zoeken naar geluk op de verkeerde plek
  2. We geloven dat we geluk kunnen worden door nare emoties te elimineren

Wrong time, wrong place
Geluk is niet in de toekomst te vinden. Geen enkele ervaring is in de toekomst te vinden. Iets voelen, kun je alleen maar in het hier en nu.

Als je je gelukkig voelt omdat de zon schijnt, voel je die blijdschap nu.  Maar ook als je verdriet voelt over iets dat vroeger gebeurd is, voel je dat verdriet nu. En als je bang bent voor iets dat in de toekomst zou kunnen gebeuren, voel je die angst nu.

Er is alleen maar het nu. Het verleden bestaat niet meer, en de toekomst heeft nog niet plaatsgevonden. Het enige wat je als mens kunt ervaren, zijn je eigen gedachten in het hier-en-nu.

Nare gedachten triggeren hormonen die verkramping, stress en tunnelvisie veroorzaken:
 

Gedachte in het moment: Ervaring in het moment:
help, ik heb een sollicitatiegesprek stress, bezorgdheid, verkramping
wat een onzin verkondigt deze persoon ergernis, verveling, boosheid
o jee, ik heb het verknald onzekerheid, angst
waarom overkomt mij dit wanhoop, machteloosheid, weerstand

 
Fijne gedachten triggeren hormonen die maken dat je je verbonden en onbevreesd voelt en toegang hebt tot je creativiteit:
 

Gedachte in het moment: Ervaring in het moment:
wat bof ik toch met mijn vrienden dankbaarheid, liefde, verbondenheid
wat heerlijk is dit voldoening, ontspanning, welbevinden
ik kijk ernaar uit enthousiasme, opwinding, levenslust

Je kunt niet controleren welke gedachten er in je opkomen. Als ze eenmaal in je hoofd zitten, kun je er nog wel iets mee. Maar geen mens kan bepalen welke gedachte hij krijgt. Dat gaat vanzelf. En daarom heb je dus ook vanzelf allerlei ervaringen. Ook die komen en gaan in je bewustzijn, afwisselend fijne en vervelende. That’s life.

Een emotie is er om gevoeld te worden
En daar gaat het mis. We denken dat we gelukkig worden als we al onze nare emoties elimineren. Met deze overtuiging zal je nooit gelukkig zijn. Simpelweg omdat je een gevoel alleen maar in het moment kunt ervaren. Maar ook omdat het onmogelijk is om constant fijne ervaringen te hebben. Het leven confronteert je nou eenmaal met gebeurtenissen waar je niet op zit te wachten. Die onzekere gedachten en emoties triggeren. Er komt gewoon van alles voorbij in je binnenwereld en de buitenwereld waar je geen controle over hebt.

Het probleem is dat we denken dat dit een probleem is. Dat het erg is als je verdriet voelt, of onzekerheid of moedeloosheid. We komen in opstand tegen dit soort nare emoties. In plaats van ze gewoon te voelen, proberen we ze weg te denken/redeneren/eten/sporten/drinken. We geloven dat we van alles moeten doen om ervan af te komen. Dat werkt juist averechts. Want hoe meer je probeert je gedachten en emoties te controleren, hoe langer je ze juist vasthoudt in je bewustzijn.

In onze controledrang zien we een simpel feit over het hoofd.  Namelijk dat ook een nare emotie vanzelf weer voorbijgaat als je hem gewoon voelt. Zonder te proberen hem te duiden, te fixen of ervan af te komen. Dan volgt er automatisch weer een nieuwe frisse gedachte, en daarmee een nieuwe ervaring.

Kiezen voor geluk in het moment
Geluk is dus geen staat die je kunt bereiken als je nooit meer nare emoties ervaart. Geluk is een staat waarin je verkeert op elk moment dat je niet in verzet bent tegen wat je ervaart.

We kunnen weliswaar niet bepalen wat er in ons bewustzijn opkomt, maar we kunnen er wel voor kiezen of we emoties vasthouden in ons bewustzijn of niet.

Als je stress voelt, omdat je een spannend gesprek moet voeren, heb je een keuze. Je kunt ervoor kiezen om je aandacht te richten op je zorgelijke gedachten. Over je vermeende gebrek aan assertiviteit. Over hoe eng je het vindt en wat er allemaal mis kan gaan. Dat kan, maar dan ervaar je niet wat er werkelijk aan de hand is. Je ervaart dan vooral je eigen stressvolle gedachten. Maar de werkelijkheid speelt zich in het hier-en-nu af, en niet in je hoofd. In het hier-en-nu is er eigenlijk zelden een probleem. Ook niet als je een spannend gesprek moet voeren. En al helemaal niet als dat gesprek nog niet eens heeft plaatsgevonden.

Een spannend gesprek is geen probleem. En stress voelen over dat gesprek is ook geen probleem. Geloven dat je die stress kunt laten verdwijnen door nog meer na te denken, is wel een probleem. Dat zal leiden tot nog meer stressvolle gedachten, verkramping en tunnelvisie. Hoe meer gedachten, hoe meer zorgen, hoe minder actie.  

Problemen bestaan niet
Gelukkig heb je dus wel een keuze. Je kunt op zo’n moment ook gewoon zien wat er aan de hand is. Dat je stress voelt door je eigen opgejaagde gedachten. En dan kun je besluiten om die stress gewoon even te voelen in plaats van ertegen te vechten. Als je aandacht niet gaat naar het verzet tegen wat je voelt, kan hij naar iets anders gaan. Naar de vraag wat je in het hier-en-nu gaat doen om te zorgen dat het gesprek voor jou op de best mogelijke manier zal verlopen. En voor je het weet komen er nieuwe gedachten op. Dat je niet in discussie hoeft te gaan. Dat je kunt benoemen wat voor jou belangrijk is en op welke manier je wilt communiceren. Dat de ander niet de vijand is. Dat je op zoek kunt naar het gezamenlijke belang. Dat je over oplossingen kunt praten. Dat je voorafgaand aan het gesprek advies kunt inwinnen. Of een coach zoeken die kan helpen assertief gedrag te ontwikkelen;-). Dan is je negatieve stemming zo weer voorbij. Je ervaart niet langer je eigen stressvolle gedachten, maar richt je aandacht op het hier-en-nu.

No more drama, please
En dan zie je dat er nooit een probleem was. Alleen maar een momentje waarin je even werd meegesleept door het drama in je hoofd. No big deal. Je brein is nou eenmaal verzot op drama’s creëren. Het wil je graag verleiden om deel te nemen aan het drama. Een soort participatietheater wordt het dan. Maar dat hoeft niet. Je kunt ook op het balkon blijven zitten. Als een toeschouwer van je eigen gedachten. Dan voel je niet de behoefte om in te grijpen als er iets engs of onverwachts op het podium gebeurt…

Kun je wel wat hulp gebruiken om uit het drama van je gedachten te stappen? Dat is precies waar we aan werken in mijn coachtrajecten en programma’s. Zowel tijdens mijn programma’s voor introverten als bij mijn programma’s over de 3 principes. Wat betreft dat laatste, ik heb een nieuwe verdiepingscursus over de 3 principes in mijn aanbod. Maar je kunt ook terecht voor een individueel coachtraject of een succesvol solliciteren sessie. Nieuwsgierig? Meld je gerust aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eline Sluys Coaching & Training

Bij Hanz'
Hanzeplein 11-27
8017 JD Zwolle

06-28714476
info@elinesluyscoaching.nl

KvK-nummer: 53397630 

 

Schrijf je in voor gratis mini-training

Als je je inschrijft voor mijn mailinglijst, ontvang je regelmatig artikelen en tips.

Ook krijg je als dank, gratis en voor niets, de mini-training Mindset 8-daagse voor introverten

Vaker de ontspannen versie van jezelf zijn, is mogelijk? Het antwoord is: ja! Dat is mogelijk en te bereiken met de juiste mindset. Een mindset voor groei. En die reik ik je aan in deze mini- training. Veel plezier ermee!

Privacyverklaring

Copyright © 2017

Eline Sluys Coaching & Training .
All Rights Reserved.

Fotografie header: Teamup Zwolle