Skip to main content

Vier tips om uitstelgedrag tegen te gaan – bijvoorbeeld bij het solliciteren

Solliciteren is een hele klus. De zoektocht naar een baan vraagt veel van je en gaat bovendien met veel onzekerheid gepaard. Voor introverten is het misschien nog wel lastiger. Niet alleen hebben zij een afkeer van het idee dat zij zichzelf moeten verkopen, maar ook vinden zij het vaak moeilijk om in actie te komen. Daarom in dit artikel 3 tips om in actie te komen. Want zonder acties, geen resultaat!

Als introvert heb je van nature minder aandrang om in actie te komen. Waar de extravert graag zo veel mogelijk wil ervaren, wil de introvert juist zoveel mogelijk weten over wat hij ervaart. Er is dus van alles te beleven in je gedachten, waardoor de behoefte aan dingen doen minder is. Dat heeft allerlei mooie kanten, maar helaas ook nadelen. Een belangrijk nadeel is dat je maar moeizaam in actie komt.

Ik heb gemerkt dat de volgende vier tips helpen om te beginnen met een klus:

1. Definieer procesdoelen

Veel introverten hebben helemaal niet zo’n duidelijk beeld hebben van wat zij willen bereiken. Ze hebben de neiging om vooral terug te blikken en na te denken over wat er met ze gebeurd is. En als ze vooruit kijken, dan hebben ze de neiging om zo ver vooruit te denken, dat ze al moe worden van het idee wat ze allemaal moeten doen. Klussen kunnen op die manier zo overweldigend worden dat je niet waar je moet beginnen. Met onproductief uitstelgedrag als gevolg. Als het gaat om solliciteren, is het doel ‘aangenomen worden voor een baan’ bijvoorbeeld niet erg motiverend. Het is te groot, te ver weg, er spelen te veel externe factoren waar jij geen invloed op hebt. Formuleer liever procesdoelen die gaan over gedrag dat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken.

2. Breek de taak op in kleine, behapbare brokken

Het wordt veel makkelijker om te beginnen met een klus als je weet wat de eerstvolgende, concrete stap is die je kunt zetten. Schrijf om te beginnen in je agenda wat je deadline is van het project of de taak waarmee je geconfronteerd wordt. Als je gaat solliciteren is dat dus een deadline die je zelf stelt. Verdeel de taak vervolgens op in concrete acties die je moet ondernemen om de deadline te halen. Bepaal wat je op welk moment af moet hebben om het hele project op tijd af te ronden. Maak per dag of per week een overzicht van de concrete acties die je gaat ondernemen. Spreek met jezelf af van hoe laat tot hoe laat je er aan gaat werken.

3.  Maak gebruik van bestaande formats, checklists, voorbeelden

Als je niet weet waar je moet beginnen, kan het enorm helpen als je gebruikmaakt van voorgekookte structuren of formats. Profiteer dus vooral van instrumenten die anderen hebben bedacht. Als het om solliciteren gaat, zijn er bijvoorbeeld heel veel voorbeelden beschikbaar van cv’s, stappenplannen, sollicitatiebrieven en open sollicitaties. En binnenkort natuurlijk mijn boek Succesvol solliciteren voor introverte mensen ;-)! Als er geen bestaand format voorhanden is, begin dan door voor jezelf een structuur te ontwerpen. Mijn boek heb ik in sneltreinvaart kunnen schrijven door te beginnen met de inhoudsopgave en de inleiding. Toen ik die eenmaal had, kon ik op elke gewenst moment gaan zitten en schrijven zonder opstart- of uitstelproblemen. Simpelweg omdat ik iedere keer precies wist wat de volgende stap was.

4. Schakel de hulp van anderen in

Denk niet dat je alles in je eentje moet doen. Vraag iemand om met je mee te denken over kwesties die je lastig vindt. Maak niet alleen duidelijke afspraken met jezelf, maar ook met andere personen. Als je je voornemens deelt, moet je niet alleen een belofte aan jezelf nakomen, maar ook die aan een ander!

 

Reacties (2)

Laat een antwoord achter aan Droombaan Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.